Onderwijs

Op De Blokwei staat uw kind centraal! Wij bieden onze leerlingen een omgeving waarin ze graag zijn en worden uitgedaagd om zich maximaal te ontwikkelen. Zij voelen zich hier veilig en gewaardeerd. Op De Blokwei vinden kinderen een gestructureerde en stimulerende leeromgeving waarin presteren, samenwerking, maar ook zelfstandig werken aangemoedigd worden.

Optimale samenwerking

Op onze school is een goede samenwerking binnen het team, tussen onze leerlingen onderling en met hun ouders essentieel. De persoonlijke ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal, zowel op het gebied van de basisvaardigheden taal, lezen en rekenen, als op het gebied van hun sociale vaardigheden.

Bewust, betekenisvol en beredeneerd onderwijs

De Blokwei is twee jaar geleden gestart met het traject Leren Anders Organiseren. Onder leren anders organiseren verstaan wij: bewust, beredeneerd en betekenisvol denken en handelen. Hierbij ligt de focus op de professionele ontwikkeling van de leerkrachten. We maken bewuste keuzes ten aanzien van klassenmanagement- en organisatie, pedagogisch- en didactisch handelen en aanbod. Hierbij is er oog voor de zone van naaste ontwikkeling.

Het leer- en ontwikkelproces van het kind staat centraal en de focus van de professional ligt meer op het faciliteren van het leren van leerlingen en het creëren van een rijke leeromgeving. Binnen het traject krijgt het team van een externe adviseur,  theoretische en praktische handvatten vanuit wetenschappelijk onderzoek (evidence informed) om het leer- en ontwikkelproces van leerlingen te versterken. Het team maakt een transitie van leerstofgericht onderwijs naar doelgericht onderwijs. Het boek ‘Leerlijnen in de basisschool’ is hierbij het uitgangspunt.

Kenmerkend aan doelgericht onderwijs is dat het team voor leerlingen inzichtelijk maakt welke stappen zij moeten doorlopen om het gewenste resultaat bij het leerdoel te bereiken. Hierdoor leren leerlingen zelfstandig leren en leren zij actief van- en met elkaar. Daarnaast ervaren leerlingen intrinsieke motivatie en betrokkenheid. Hierbij leren leerlingen aan de hand van het leerdoel en succescriteria (stappenplannen) hun eigen leren monitoren en evalueren. Leerlingen leren het leerdoel zichzelf eigen te maken, zien de groei in hun eigen ontwikkeling en ervaren het leren als betekenisvol. Leerkrachten geven effectieve (procesgerichte) feedback, zodat leerlingen gestimuleerd en ondersteund worden om de volgende stap te maken in hun leer- en ontwikkelproces. De rol van leerkracht verandert van een sturende rol naar die van coach. Ontwikkeling van de executieve functies op het gebied van zelfstandig werken en taakaanpak is hier onderdeel van.

Het team werkt met product- en procesgerichte criteria. Doordat er gewerkt wordt met succescriteria kan de leerkracht formatief handelen en wordt het zelfregulerend leren van leerlingen bevorderd.

Om bovenstaande doelen met het team te realiseren, organiseren we verschillende vormen van professionele ontwikkeling. Dit gebeurt onder andere via plenaire bijeenkomsten, begeleid door een externe adviseur en gebaseerd op evidence-informed werken. Daarnaast vinden lesbezoeken en coachingstrajecten plaats, zowel intern als extern. Ook volgen teamleden trainingen op het gebied van coöperatief leren. Een belangrijke werkvorm in ons professionaliseringsproces is Lesson Study: hierbij ontwerpen, geven en analyseren leraren gezamenlijk lessen om de impact op het leren van leerlingen te vergroten. Deze aanpak stimuleert teamleren, verdieping in het didactisch handelen en een gezamenlijke focus op onderwijskwaliteit.

Toelichting Coöperatief Leren

De Blokwei gebruikt coöperatieve leerstrategieën voor lesgeven, sociale verbondenheid en klassenmanagement, waarbij het werken met didactische structuren centraal staat. Er wordt gewerkt middels de ‘Kagan Coöperatieve Leerstrategieën’. Deze strategieën stellen leerlingen in staat om, in het teken van de leerstof en interactie, te doen waar ze behoefte aan hebben: praten, samenwerken en bewegen. De bewezen effecten:

- Het bereiken van hogere leerresultaten voor alle leerlingen.

- Het verkleinen van de kloof tussen hogere- en lagere presterende leerlingen. Zij profiteren allen van de coöperatieve leerstrategieën. De lager presterende leerlingen profiteren optimaal, waardoor de resultaten dichter bij elkaar komen te liggen.

- Het draagt bij aan de persoonsvorming van leerlingen, die ongeacht hun achtergronden en vermogens bijdragen aan de resultaten van de groep als geheel.

- Het ontwikkelen van sociale vaardigheden, die in de huidige maatschappij van groot belang zijn.

Door het gevarieerde aanbod aan werkvormen, kan een leraar goed aansluiten bij competenties, mogelijkheden en talenten van leerlingen. Aan de verschillende onderwijsbehoeften van leerlingen wordt zo meer tegemoet gekomen. Alle leerlingen voelen zich competent.

De Kanjermethode

KPO De Blokwei werkt volgend de Kanjermethode. De Kanjermethode is een methode voor sociaal- emotionele ontwikkeling. De methode bestaat uit lesmateriaal voor de verschilende groepen van het basisonderwijs. De Kanjermethode heeft de volgende doelen die na een goed doorlopen programma kunnen worden bereikt:

  • Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas.
  • Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen.
  • Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten.
  • Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen.
  • Leren om verantwoordelijkheid te nemen.
  • Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.
  • Het bevorderen van ouderbetrokkenheid. 

De Kanjermethode werkt aan de hand van vier typetjes welke in de klas worden gevisualiseerd door vier kleuren petten:

  • Witte pet / Tijger: De tijger is een kanjer. Hij / zij is tevreden met zichzelf, komt voor zichzelf op en voor anderen. Maar weet ook wanneer het tijd is om weg te lopen.
  • Rode pet / Aap: Positief aan de rode pet is dat hij / zij humoristisch en aardig is. Vaak zorgen deze voor vrolijkheid in de groep. Als het gedrag doorschiet dan neemt niemand hem of haar serieus, ook zichzelf niet. Hij / zij lacht overal om. Het is een meeloper en hij / zij versterkt hierdoor het gedrag van de vogel. 
  • Gele pet / Konijn: Positief aan de gele pet is dat hij / zij rustig en aardig is. Zorgen vaak graag voor de ander. Als het gedrag doorschiet dan heeft hij / zij een negatief zelfbeeld en komt niet voor zichzelf of anderen op. Loopt liever snel (bang) weg.
  • Zwarte pet / Vogel: Positief aan de zwarte pet is dat hij / zij stoer en aardig is. Vaak zijn dit de leiders in een groep. Als het gedrag doorschiet van vindt hij / zij zichzelf geweldig. En laat dat aan andere kinderen ook voelen. 

De Kanjermethode vormt een stevige en goede basis voor de gedragsregels en omgang met elkaar op school.